hundform

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

Högaktiva hundar!

Av Hundform - 29 juli 2011 20:30

Sitter med mitt morgonkaffe och funderar över dagens schema. Första punkten på schemat måste bli packning inför avresan mot Malung i eftermiddag. Sen måste gräset klippas innan russlarna försvinner i djungeln. Ska faktiskt bli lite skönt att helgen inte är helt fullbokad så jag hinner vara lite social också för en gångs skull. :) Ska försöka komma ihåg att ta lite kort som jag kan lägga ut också.

I går fick jag med mig en av Mayas valpar hem. Lilla Lisa (Vega) hon blir till och från väldigt stressad, går upp högt i varv och nu har hon även börjat bete sig illa i kopplet när det kommer andra hundar. Typiskt russlar kanske ni tänker!? Fel säger jag, lätt hänt med alla högaktiva raser om man inte stimulerar dom på rätt sätt, ser till att dom får sina behov fyllda och sätter gränser. Jag får känslan av att folk tror att det är så en russel är och beter sig, så det är på något sätt inget konstigt att en russel står på två ben och gapar!? Men jag vet att dom har fel.. ;) Har du en väldigt aktiv ras så måste du se till att aldrig förstärka väldigt högaktivt beteende, högt tempo finns i dom ändå. Träna massor av passivitet och mental aktivering, t ex leta godis. Personligen kastar jag heller aldrig bollar eller pinnar och liknande till mina russlar. I min värld så är det en hund oavsett ras, och ingen hund mår bra av att vara för högt uppe i varv vare sig det är en russel eller en lagotto. Det bestämdes att Lisa ska på "bootcamp" i Malung! ;) Hon är inte på något sätt aggressiv, snarare tvärtom, hon har ett ganska stort socialt behov. Det är i och för sig inte speciellt konstigt eftersom att hon växte upp i en stor flock.  Hon vill såå gärna så att det slår över i stress i stället, det är ganska vanligt problem bland våra hundar. Jag tror att hon är en gnutta understimulerad också på det. Gör man ingenting åt problemet så kan det dock sluta illa.

  

Syskon kärlek! :) Flocklivet är underbart, så mycket hjälp jag får av min flock när jag plockar in "nya" hundar. Brorsan Castor ser till att tömma henne på all överskottsenergi och mamsen talar hela tiden om för henne vart skåpet ska stå och att hon får lov att hålla sig på mattan.. ;) Sen är det min tur! :)

  

En riktig krulltott! En aningens otrimmad, men matte och husse tycker om henne "tuffsig" så vad kan man göra!?

Nej, nu är det dags att sätta fart, jag återkommer!

 
 
Ingen bild

Jenny

20 december 2011 13:48

Även jag hade dåliga erfarenheter och fördomar om JRT's. Sen träffade jag din Maya, en väldigt cool liten dam, som även min 4-benta dam accepterat och ju funkar väldigt bra ihop med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundform - 17 december 2011 16:22

Hårda v.s mjuka metoder är ett väldigt hett och intressant ämne. Jag har surfat runt på nätet och läst otaliga bloggar och trådar på olika diskussionsforum, där förespråkare av båda ”skolorna” har gjort sin röst hörd. Det stora problemet ...

Av Hundform - 31 augusti 2011 10:29

Jaha, så var det dags då, i dag är sista dagen för mitt hunddagis! Det är blandade känslor, ska bli väldigt spännande att flytta till en ny stad och börja ett nytt kapitel i mitt liv, men jag kommer att sakna mina eskilstuna kunder, det är tur att ja...

Av Hundform - 23 augusti 2011 11:32

Är rasförbud ett bra alternativ? Enligt mig och övriga kunniga hundmänniskor så NEJ! Jag kan sätta mitt liv på och garantera att det kommer inte att lösa problemet, för problemet ligger inte i rasen. Jag tänker inte säga så mycket mer om saken, därem...

Av Hundform - 22 augusti 2011 11:54


Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att man är öppen och inte dömmer andra utan att ta reda på fakta, att ifrågasätta och diskutera öppet däremot tycker jag är viktigt för att man ska utvecklas! Även om jag t ex inte håller med en annan in...

Av Hundform - 22 augusti 2011 10:11

Nu har jag flyttat bloggen, så från och med nu kan ni kommentera och gilla..    OBS: anonyma kommentarer kommer inte att publiceras, vill man säga något så blir man tyvärr så illa tvungen att stå för det!!    I dag är det packa, packa, packa som st...

Ovido - Quiz & Flashcards