hundform

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

Privatlektionshelg i malung!

Av Hundform - 1 augusti 2011 20:30

Hemma igen efter en givande och väldigt trevlig helg i Malung, som alltid! :) Hade tre stycken lite udda fall den här helgen. Först ut var Anton, en mellanpudel som var/är fullständigt sönderstressad (extremt) p.g.a. ett enormt kontrollbehov som han har byggt upp under 6 år. Som värst var han vid hundmöten och i bilen, vid ett tillfälle när familjen skulle på semester skällde han konstant under hela resan d.v.s 8 timmar. Puh! Hans kontrollbehov och vaktande av matte var så extremt så att när han kände att han inte längre fick/kunde kontrollera omgivningen så fick han nästan ren och skär panik, stackars hund. Matte fick stränga förhållningsorder och vi bestämde att hon skulle komma tillbaka och arbeta med honom ytterligare en timme dagen efter. Dagen efter hade dom även med sig husse, bland det första dom sa var att bilresan hade varit mycket lugnare, promenaderna mycket lugnare och trevligare och hela hunden utstrålade en lugnare känsla, dock har han lång väg kvar. Vi spenderade deras timme med att nöta hundmöten med 10 st för honom okända hundar. Det slutade med att han till och från både gick, satt och låg bland dom andra utan att säga ett knyst. Nu har dom några veckors arbete framför sig med att sänka hans stressnivå, ser fram emot att träffa dom igen, kanske v.34!? Matte och husses kommentar kan ni läsa under kund kommentarer.
















Nästa udda fall var en flock på 9 st hundar som har gått matte lite ur hand. Ett problem är att dom vaktar mycket.

arla.jpg

Det är viktigt att mysa mycket om man vill ha en bra relation! :)


keyla.jpg

Matte fick lära sig hur hon skulle hantera flocken vid besök, i hemmet och vid utgång, då flocken även ute vaktar gärna och mycket. Vad hon skulle leta efter för signaler, hur hon skulle tolka dom och hur hon ska bemöta dom. Hon var super duktig och jag tvivlar inte en sekund på att hon kommer att fixa detta. :) Så här såg det ut när vi var klara för dagen! :)

Det tredje udda fallet var att vi på söndagen träffade på ett par som var i Malung på semester, dom hade en omplaceringshund som hade problem med hundmöten, så det bara blev så att vi kikade lite på henne också. :) En jätte go ung svhäfertik som inte har blivit allt för väl behandlad i sitt tidigare hem. Det var samma problem där som med Anton, hon har inga som helst problem med andra hundar, men hon hade tagit på sig ansvaret att vakta. Det tog 5-10 min att få henne att förstå att det inte var hennes uppgift, sen var problemet och den stress hos hunden som uppgiften skapade som bortblåst! Underbart när det är så enkelt! :) När hon kom så morrade hon så fort en annan hund rörde sig, en halvtimme senare låg hon på rygg i gräset och myste bland alla andra hundar. :D Matte & husses kommentar kan ni läsa under kund kommentarer.

20110731601-1.jpg

Lite kort från gårdagens träning!

20110731604-2.jpg


20110731606-1.jpg


Jag var ju naturligtvis tvungen att umgås lite med mina underbara vänner också, så här ser det ut på våra promenader! :)


 
 
Chruss

Chruss

25 november 2011 21:54

Ahhhh! Samojeder!!!

http://chruss.blogg.se/familjelivet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundform - 17 december 2011 16:22

Hårda v.s mjuka metoder är ett väldigt hett och intressant ämne. Jag har surfat runt på nätet och läst otaliga bloggar och trådar på olika diskussionsforum, där förespråkare av båda ”skolorna” har gjort sin röst hörd. Det stora problemet ...

Av Hundform - 31 augusti 2011 10:29

Jaha, så var det dags då, i dag är sista dagen för mitt hunddagis! Det är blandade känslor, ska bli väldigt spännande att flytta till en ny stad och börja ett nytt kapitel i mitt liv, men jag kommer att sakna mina eskilstuna kunder, det är tur att ja...

Av Hundform - 23 augusti 2011 11:32

Är rasförbud ett bra alternativ? Enligt mig och övriga kunniga hundmänniskor så NEJ! Jag kan sätta mitt liv på och garantera att det kommer inte att lösa problemet, för problemet ligger inte i rasen. Jag tänker inte säga så mycket mer om saken, därem...

Av Hundform - 22 augusti 2011 11:54


Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att man är öppen och inte dömmer andra utan att ta reda på fakta, att ifrågasätta och diskutera öppet däremot tycker jag är viktigt för att man ska utvecklas! Även om jag t ex inte håller med en annan in...

Av Hundform - 22 augusti 2011 10:11

Nu har jag flyttat bloggen, så från och med nu kan ni kommentera och gilla..    OBS: anonyma kommentarer kommer inte att publiceras, vill man säga något så blir man tyvärr så illa tvungen att stå för det!!    I dag är det packa, packa, packa som st...

Ovido - Quiz & Flashcards