hundform

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2011

Angående rasförbud!

Av Hundform - 23 augusti 2011 11:32

Är rasförbud ett bra alternativ? Enligt mig och övriga kunniga hundmänniskor så NEJ! Jag kan sätta mitt liv på och garantera att det kommer inte att lösa problemet, för problemet ligger inte i rasen. Jag tänker inte säga så mycket mer om saken, däremot så kommer jag att hänvisa till en dansk studie och sedan får ni dra era egna slutsatser! Men en liten sammanställning kanske vore på sin plats!


Rapporterade bett i danmark 1 år innan rasförbudet infördes: 186st

Rapporterade bett i danmark 1 år efter rasförbudet infördes: 278st


Topp 2 hundraser!


Bett på människa:

1 år innan: Schäfer, Labrador

1 år efter:Schäfer, Rottweiler


Bett på hund:

1 år innan: Schäfer, Golden

1 år efter: Schäfer, Labrador


Resten får ni läsa själva!

http://www.fairdog.dk/pdf/undersoegelse-juni-2011.pdf

 
 
Ingen bild

Jenny

20 december 2011 13:27

Nu tänker jag lägga näsan i blöt igen ;-).

Jag har nog en fot i varje läger när det gäller detta tror jag. Själv är jag inte för/positiv till alla raser, vissa förstår jag faktiskt inte varför folk skaffar. Ta t.ex, Kuvasz, Bergs-Schäfer och allt vad de kallas. typer av hund som "ska" bo utomhus, vakta och försvara gården och boskapen. Ingen hund för vem som helst och är nog definitivt inga stora nallebjörnar som de ser ut som.

Nu erkänner jag att jag kanske har fördomar. Har ingen egen erfarenhet av dessa raser eller typ av hund, men efter allt man läst och sett på TV så känns det ändå lite "ingen rök utan eld".

Rasförbud löser absolut ingenting eftersom det alltid kommer att förekomma oseriösa uppfödare som inte reggar hundarna, som säljer till kreti och pleti, inte är så noga med aveln o.s.v Så blir det förbud på t.ex Pitbulls (bara som exempel) så kommer det ändå att gå att få tag i en sådan om man verkligen vill och kanske inte är så noga.

Då är det bättre att införa någon form av licens för uppfödarna och hundägar-körkort eller liknande. För tyärr kan man inte tvinga folk att gå hundkurs och alla hundar är inte heller välkomna överallt, och är de "välkomna" får de träna x antal meter ifrån den övriga gruppen - vad hjälper det och vsd utstrålar det till hunden?

Men jag tror tyvärr är det är svårt att få igenom varken eller. Det kommer som sagt alltid att finnas både oseriösa uppfödare och hundägare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundform - 17 december 2011 16:22

Hårda v.s mjuka metoder är ett väldigt hett och intressant ämne. Jag har surfat runt på nätet och läst otaliga bloggar och trådar på olika diskussionsforum, där förespråkare av båda ”skolorna” har gjort sin röst hörd. Det stora problemet ...

Av Hundform - 31 augusti 2011 10:29

Jaha, så var det dags då, i dag är sista dagen för mitt hunddagis! Det är blandade känslor, ska bli väldigt spännande att flytta till en ny stad och börja ett nytt kapitel i mitt liv, men jag kommer att sakna mina eskilstuna kunder, det är tur att ja...

Av Hundform - 22 augusti 2011 11:54


Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att man är öppen och inte dömmer andra utan att ta reda på fakta, att ifrågasätta och diskutera öppet däremot tycker jag är viktigt för att man ska utvecklas! Även om jag t ex inte håller med en annan in...

Av Hundform - 22 augusti 2011 10:11

Nu har jag flyttat bloggen, så från och med nu kan ni kommentera och gilla..    OBS: anonyma kommentarer kommer inte att publiceras, vill man säga något så blir man tyvärr så illa tvungen att stå för det!!    I dag är det packa, packa, packa som st...

Av Hundform - 8 augusti 2011 21:00


Oj, oj, nu händer det mycket saker på en gång, planerar inför flytten både privat och med företaget. Ser fram emot samarbetet med Jannica på Fröstorp Hundcenter nere i Kalmar. Planering av både kurser och marknadsföring på hög nivå. :) Det händer äve...

Ovido - Quiz & Flashcards