hundform

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

En fundering!

Av Hundform - 29 juli 2011 20:30

I går satt jag en stor del av dagen och letade efter dessa numera "välkända" och omtalade studierna om fysiska skador på hund av stryphalsband. (Ska väl tilläggas att jag hittade någon enstaka avhandling av studenter, och 2 mindre studier på 100-400st hundar som dessutom var uppbyggda på ett sätt som inte ens var i närheten av att representera det sätt som strypet/kedjan/dressyrlänken/retriverkopplet är tänkt att användas på. Fanns inte heller några resultat på andra "vanliga" typer av halsband eller selar att jämföra med!?) Så dels undrar jag, vart finns dessa välkända forskningsresultat? Jag undrar också vem som har lärt svenska hundägare att strypet skall sättas på hunden och att själva strypeffekten ska få hunden att sluta dra i kopplet? Jag är för stryphalsband beroende på hund under förutsättnig att det används på det sättet det är tänkt för, men jag är helt EMOT ovanstående sätt att använda det på!! En annan sak som gjorde mig rätt ledsen var att jag snubblade över detta:

"På mina kurser är det förbjudet att använda stryphalsband, men vid ett tillfälle missade jag att en hund hade ett s.k Cesar Millan-halsband som är två halsband varav det övre håller strypsnaran i rätt position under öronen. Hunden hade även en sele på sig och det är väl den enda ursäkten jag har för mitt misstag. 

Kursen hölls i skogen och helt plötsligt segnar hunden ner på marken. Då ser jag vad hunden har kring halsen och förstår att den håller på att strypas. På min order sliter matte av halsbandet och hunden ligger livlös på marken. Givetvis åkte matte och hund genast till veterinär och hunden klarade sig."

Naturligtvis fruktansvärt tragiskt & det är en sådan sak som bara inte får hända, MEN det första som ploppar upp i mitt huvud när jag läser detta är att hur kan man med gott samvete som instruktör bara stå och titta på när en hund är så stressad och drar så pass mycket i kopplet som denna hund MÅSTE ha gjort för att kunna "strypa sig själv" utan att ingripa? Detta skulle aldrig ske på mina kurser, för jag skulle aldrig bara stå och titta på när en hund ligger på den stressnivån, den mår faktiskt ganska dåligt i det läget (redan innan den ströp sig själv)..

 

 
 
Ingen bild

Jenny

20 december 2011 13:59

Jag har själv använt både strypkedja och rep-stryp (dressyrhalsband) på mina tidigare hundar, men det var framförallt för att min hund var stor, stark och hade problem med utfall mot andra hundar. Det blev en säkerhetsgrej, utan stryp hade jag inte klarat att hålla min hund.

När jag först började använda dressyrhalsband/repstryp så fick jag lära mig att det visserligen skulle sitta stramt och högt upp - men att jag ändå skulle få in 2 fingrar mellan hundens hals och halsbandet.

Nu vet vi inte omständigheterna kring hunden som tuppade av (som du skriver om), men den måste ha gjort något så halsbandet hela tiden var i stryp-läge och då anser jag att varken ägaren eller instruktören kan ha varit uppmärksamma. I mitt tycke är ett stryp till för att korrigera/tillrättavisa, det ska ju inte stanna i stryp-läge.

Själv har jag gått ifrån stryp på min nuvarande hund, dels för att det är så tråkigt. Det är ju så mkt roligare med snygga halsband =) men även för att hon inte behöver stryp - det funkar ändå.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundform - 17 december 2011 16:22

Hårda v.s mjuka metoder är ett väldigt hett och intressant ämne. Jag har surfat runt på nätet och läst otaliga bloggar och trådar på olika diskussionsforum, där förespråkare av båda ”skolorna” har gjort sin röst hörd. Det stora problemet ...

Av Hundform - 31 augusti 2011 10:29

Jaha, så var det dags då, i dag är sista dagen för mitt hunddagis! Det är blandade känslor, ska bli väldigt spännande att flytta till en ny stad och börja ett nytt kapitel i mitt liv, men jag kommer att sakna mina eskilstuna kunder, det är tur att ja...

Av Hundform - 23 augusti 2011 11:32

Är rasförbud ett bra alternativ? Enligt mig och övriga kunniga hundmänniskor så NEJ! Jag kan sätta mitt liv på och garantera att det kommer inte att lösa problemet, för problemet ligger inte i rasen. Jag tänker inte säga så mycket mer om saken, därem...

Av Hundform - 22 augusti 2011 11:54


Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att man är öppen och inte dömmer andra utan att ta reda på fakta, att ifrågasätta och diskutera öppet däremot tycker jag är viktigt för att man ska utvecklas! Även om jag t ex inte håller med en annan in...

Av Hundform - 22 augusti 2011 10:11

Nu har jag flyttat bloggen, så från och med nu kan ni kommentera och gilla..    OBS: anonyma kommentarer kommer inte att publiceras, vill man säga något så blir man tyvärr så illa tvungen att stå för det!!    I dag är det packa, packa, packa som st...

Ovido - Quiz & Flashcards