hundform

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Funderar nu igen!

Av Hundform - 22 augusti 2011 11:54

Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att man är öppen och inte dömmer andra utan att ta reda på fakta, att ifrågasätta och diskutera öppet däremot tycker jag är viktigt för att man ska utvecklas! Även om jag t ex inte håller med en annan instruktör i dennes filosofi, så kan jag garantera att det alltid finns någonting som denna människa kan lära mig, jag vet att jag ALDRIG kommer att bli fullärd! Eftersom att jag är så nyfiken och alltid vill lära mig mer så surfar jag runt en hel del på olika hundsidor på internet, och ibland hittar jag saker som får mina tankar att gå i spinn och till och från så hittar jag uttalanden och information som faktiskt gör mig mörkrädd.. Strävar efter att vara öppen och ödmjuk ja, men jag har mina gränser! Jag hittade en artikel eller vad man nu ska kalla det, (skriven av en tydligen ganska välkänd och populär instruktör) som fick mig att höja på ögonbrynen och läsa om ett antal gånger, vad menar hon igentligen? Några citat:


"personligen kan jag säga att mitt liv som hundägare är idag mycket mer avslappnat och lyckligt med hundar som är mina ”medmänniskor” och inte några som jag måste kontrollera."

 

Här tänkte jag att ok, hon har ju uppenbarligen förmänskligat hundarna, och det i sig behöver ju inte vara någon katastrof, och en viss kontroll måste hon ju ändå ha på sina hundar eller?


"Hunden är en levande individ med känslor och tankar och vill vara en fungerande medlem i en fungerande familj (precis som vi alla) och det är det som glöms bort. Hunden objektifieras och ska anpassas efter människan. Om hunden betraktas som ett kylskåp så kopplas lätt känslorna bort. Hur relaterar man till ett kylskåp och behövs det? Kylskåpet ska bara hålla min mat kall så den inte förstörs. Hunden ska göra som den blir tillsagd, promenera i min takt, vara social och trevlig med dem jag väljer ut, inte synas och höras hemma, äta det jag säger är ok och när jag säger det är ok. Hunden har ingen egen vilja och ska under inga omständigheter ge uttryck för kreativitet i vardagen. Eller???"

 

Ok, vart ska jag börja!? Vissa saker kan jag hålla med om, tyvärr finns det fortfarande allt för många människor som enbart ser hunden som ett redskap (ett kylskåp) presterar den inte tillräckligt bra så byts den ut, vilket i mina ögon är rent utsagt vidrigt! Då har man inte skaffat hund för att man uppskattar hunden som djur, man har bara skaffat hund för att nå framgång!! Köp ett tv-spel  eller ett bowlingklot istället!!   (Att blivande väktar eller polishunden inte klarar testerna och inte blir godkänd är en sak, men vanliga tävlingshundar?)


Men det här: "Hunden ska göra som den blir tillsagd, promenera i min takt, vara social och trevlig med dem jag väljer ut, inte synas och höras hemma, äta det jag säger är ok och när jag säger det är ok. Hunden har ingen egen vilja och ska under inga omständigheter ge uttryck för kreativitet i vardagen. Eller???"

 

Vad menar hon här? En hund som ignorerar att den blir tillsagd, som springer vind för våg, hoppar upp i famnen på allt och alla, springer fram till andra hundar, slukar allt som den kommer över både ute och inne och som styr det mesta som händer i vardagen, skulle den hunden vara lyckligare då menar hon? (Det håller då inte jag med om!) Å i så fall, vad hände med respekt för omgivningen? Samhället accepterar inte detta beteende i allafall.. Självklart måste hundarna få vara bara hund, leka, fnula runt, ha roligt och ta egna initiativ, man kan inte styra dom 24 timmar av dygnet, det mår ingen hund bra av, men det fattar väl vem som helst, eller? Men ute i samhället, i skog och mark där andra människor och djur vistas så MÅSTE vi respektera omgivningen genom att ha kontroll på våra hundar, sen får man tycka vad man vill om saken men det är så samhället ser ut! Lagom och sunt förnuft? Jag vet inte, det kanske bara är jag som har missuppfattat budskapet, men det oroar mig att välkända instruktörer och "hundexperter" har denna inställning!?

 

 
 
Ingen bild

Lina Carlsson

22 augusti 2011 14:03

Jag håller med! jag tror inte alls att någon hund mår bättre om den blir tvungen att leva i vår "konstiga människovärld" utan några som helst direktiv för vad som förväntas av den. Inte ens om man förmänskligar hunden (vilket jag tycker är fel, en hund är en hund!) så fungerar argumenten om en "fri lycklig hund" utan regler och krav. Jag kan inte tänka mig att människor blir lyckliga om det inte finns några som helst ramar, regler, sociala normer, lagar eller sunt förnuft. Vi lär våra barn rätt och fel, vad man får och inte får göra - för att vi älskar dem! Vi vill deras bästa och att de ska kunna fungera i samhället.
Ett barn ska aldrig behöva vara rädd för sina föräldrar (lika lite som en hund ska vara rädd för sina ägare) men där måste finnas en respekt och blir man tvungen att säga ifrån på skarpen så måste budskapet gå fram, att vi menar allvar.
Sen får man ju inte glömma bort att belöna, leka, busa gosa och bara njuta av livet tillsammans med sin hund! Det ska finnas mycket plats för sånt innanför ramarna. Frihet under ansvar!

 
Ingen bild

Jenny

20 december 2011 13:38

Håller med Lisa! Folk lär sina barn rätt och fel, de tillrättarvisar o.s.v Om ett barn håller på att springa ut i trafiken så tar man väl tag i barnet och talar om att det där är absolut förbjudet, det är farligt att göra så för man kan bli påkörd.

Så varför inte göra samma sak med hunden? Nu menar jag inte att man kan "tala om" med enbart ord för en hund "Du får inte göra så, därför att .." men man måste ju ändå visa/tala om att det där var inte tillåtet.

Jag håller även med dig Sabina, att det är tragiskt med folk som byter hundar för att hunden "inte håller måttet", inte är bra nog o.s.v Är inte hunden värd mer än att den ska prestera och skaffa matte/husse fina tävlingsmeriter? Jag kanske är trångsynt, men för mig är hunden i första hand min kompis, min familj och om den sedan är duktig och lämpar sig för och blir duktig i någon tävlingsgren så är det väl kul och bra.

Kanske folk borde forska mer INNAN de skaffar hund, kolla upp uppfödare, linjer o.s.v så man förhoppningsvis har så goda förutsättningar som möjligt att få den typen av hund man söker till det man nu vill göra. Om jag t.ex vill ha en Schäfer att tävla i skydd med så väljer jag ju inte hund ifrån "utställningslinjer" eller ifrån en uppfödare som inte tävlar/meriterar sina hundar inom detta. I mitt tycke borde det vara så "enkelt".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundform - 17 december 2011 16:22

Hårda v.s mjuka metoder är ett väldigt hett och intressant ämne. Jag har surfat runt på nätet och läst otaliga bloggar och trådar på olika diskussionsforum, där förespråkare av båda ”skolorna” har gjort sin röst hörd. Det stora problemet ...

Av Hundform - 31 augusti 2011 10:29

Jaha, så var det dags då, i dag är sista dagen för mitt hunddagis! Det är blandade känslor, ska bli väldigt spännande att flytta till en ny stad och börja ett nytt kapitel i mitt liv, men jag kommer att sakna mina eskilstuna kunder, det är tur att ja...

Av Hundform - 23 augusti 2011 11:32

Är rasförbud ett bra alternativ? Enligt mig och övriga kunniga hundmänniskor så NEJ! Jag kan sätta mitt liv på och garantera att det kommer inte att lösa problemet, för problemet ligger inte i rasen. Jag tänker inte säga så mycket mer om saken, därem...

Av Hundform - 22 augusti 2011 10:11

Nu har jag flyttat bloggen, så från och med nu kan ni kommentera och gilla..    OBS: anonyma kommentarer kommer inte att publiceras, vill man säga något så blir man tyvärr så illa tvungen att stå för det!!    I dag är det packa, packa, packa som st...

Av Hundform - 8 augusti 2011 21:00


Oj, oj, nu händer det mycket saker på en gång, planerar inför flytten både privat och med företaget. Ser fram emot samarbetet med Jannica på Fröstorp Hundcenter nere i Kalmar. Planering av både kurser och marknadsföring på hög nivå. :) Det händer äve...

Ovido - Quiz & Flashcards